Sid Meier’s Civilization: Beyond Earth

Civilization_Beyond_Earth_cover_artCivilization: Beyond Earth
Jeg har nu i et stykke tid spillet det nyeste skud på stammen af Civilizationspillene, nemlig “Civilization: Beyond Earth”, og jeg må sige at som inkarneret Civilizationfan, så er det ikke det bedste de har fået brygget sammen.

Spillet foregår i fremtiden og globale begivenheder har destabiliseret verden og ført til et sammenbrud af det moderne samfund og dermed gjort fremtiden for menneskeheden meget usikker. Den menneskelige race kæmper for at komme ovenpå igen, og de forskellige nationer fokuserer deres ressourcer på rumrejser for at skabe en ny begyndelse for menneskeheden.

Handlingen i spillet
Som en del af en ekspedition sendt ud for at finde et sted hvor menneskeheden kan overleve, er du med til at skrive endnu et kapitel i vores historie. Du er, som med alle de andre Civilizationspil, leder for dit folk og skal få din civilisation til at blomstre. Forskellen på denne udgave af spillet og alle de forrige er, at du skal foretage nogle valg som kan være ret afgørende for din spillestil. Der skal vælges sponsor/fraktion (svare ca. til civilisation i de gamle spil) og hvilke bonusser du vil have din fraktion skal have. Ud over dette skal du meget hurtigt bestemme dig for hvilken filosofi du vil følge af de tre mulige. Det er muligt at følge alle tre, men der vil dermed gå længere tid før dine enheder kan opgraderes. Der er nemlig også valg der skal træffes efterhånden som enhederne opgraderes, skal du vælge den opgradering der følger med den filosofi du følger, eller skal du vente til du lige få en anden op i niveau før du opgradere?

Teknologien – alt ved det gamle?
En anden ny ting er teknologinettet. I de gamle spil er teknologiudviklingen lineær, nu er den mere et edderkoppenet hvor man kan vælge den teknologi man vil forske i på kryds og tværs. Enkelte af dem giver også point til de forskellige filosofier. Der er selvfølgelig også vidundere af diverse karakterer med i denne udgave som der åbnes op for efterhånden som din forskning skrider frem.

Det helt nye
Som noget helt nyt er der tilføjet et “rumlag” af mangel på et bedre ord. Her kan man sende sateliter op som kan forbedre ens byer med mere. En anden ny ting, som jeg personligt hader fordi jeg altid glemmer at jeg ikke kan rende igennem dem uden at tage skade, er miasmic. Dette er en substans der bevæger sig rundt på planeten og som skader de enheder der ender i et felt med det. Dette er pænt irriterende hvis man lige havde forestillet sig at man kunne smide et par enheder mellem et par bjerge til at lukke af for fjenden. I stedet står de så og får skade og er ikke en dyt værd, eller også skal man opgive planen indtil man har forsket sig frem til immunitet overfor miasmic. Men det er nu alligevel et sjovt påhit fra Firaxis’ side af.

Alle de sidste småting
Spillet har ligsom nogle af sine forgængere en multiplayerdel, man kan være op til 8 spillere som konkurrerer om dominans over den nye fremmed verden. Ud over dette er der, igen ligesom nogle af forgængerene, mod support, dette gør det muligt at tilpasse og udvide spiloplevelsen. Jeg har dog ikke prøvet hverken multiplayerdelen eller nogle mods endnu da jeg foretrækker at køre et par spil af i den rene grundform før jeg kaster mig ud i diverse ekstra ting.

Udvidelse uden rigtig at være det
Torsdag den 12. marts 2015 udkom “Sid Meier’s Starships” som er et stand-alone spil, dvs. man behøver ikke Beyond Earth for at spille det, men det foregår i samme univers og der skulle ifølge hjemmesiden være en forbindelse mellem begge spil som skulle give mere dybde i begge spil. Jeg har slet ikke prøvet Spaceships endnu, så kan ikke udtale mig om dette. Men ud fra de videoer jeg har set, minder det mest af alt om Galactic Civilizations spillene i dets opbygning.

Sid Meier’s Civilization: Beyond Earth er, for mig som inkaneret Civilization fan som startede med det allerførste af spillene, en lidt underlig sammensætning, jeg ender nok med at synes godt om spillet efter en del spil, men synes alligevel der mangler et eller andet uden at kunne sætte min finger på hvad det er der mangler. Som værdig arvetager efter Alpha Centauri fungere det helt fint, men Civilization delen af titlen skulle nok have været droppet, men det ville Sid Meier nok ikke tjene nok penge på.

Spillet er udviklet af Firaxis og udgivet af 2K Games.

Kaosidyl giver spillet:
rating5

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.